WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Monday, February 27, 2012

Betulkan Niat Dalam Menasihat

Assalamualaikum wbt. Dalam kita memberi nasihat atau dakwah kadang2 kita telah lari dari niat asal. Asalnya mahu mengajak rakan2 berubah atau menambah ilmu pengetahuan tetapi berubah menjadi ayat2 cinta atau alat untuk menarik perhatian wanita2 solehah, wanita2 cantik yang mempunyai ciri2 peribadi muslim sejati, ingin mencari cinta menggunakan kata2 manis dari ayat2 Allah atau hadis2 nabi. Inilah yang menyebabkan nasihat itu tidak lekat dihati.

Dalam memberi nasihat yang pertama kita harus berniatkan kerana Allah SWT. Apa saja perbuatan yang baik yang diniatkan kerana Allah. inshaAllah akan peroleh pahala baginya. Yang kedua ia harus diniatkan untuk diri kita sendiri. Mengapa? kerna kita juga tidak lari daripada melakukan kesilapan dan seharusnya kita membaiki diri kita dahulu disamping sama2 menasihati rakan2 yang lain. Ketiganya barulah diniatkan untuk mengajak rakan2 kita berubah atau sama2 menambah ilmu. Keempat, kita haruslah benar2 faham akan maksud sesuatu hadis atau apa sahaja bentuk ilmu. Ini kerana, jika kita sendiri tidak faham, bagaimana mahu menerangkan kepada orang lain?

Jika niat kita mahu menarik perhatian wanita supaya jatuh hati akan kata2 manis, kata2 dakwah yang bersifat islamik, ternyata kita telah lari dari niat asal iaitu kerana Allah SWT. Ana menulis perkara ini kerna ana lihat ramai lelaki2 yang menggunakan hadis2 atau kalamullah untuk menarik wanita solehah supaya jatuh hati pada kita. Ada juga hadis2 yang diberi itu merupakan hadis dhaif atau tidak tahu kesahihannya.

Harus diingat bahawa maksud(translate) dan tafsiran merupakan dua perkara yang berbeza. Kita tahu maksud dalam bahasa melayu tetapi kita tidak tahu menafsirkannya dengan lebih luas lagi. Sedangkan Surah Al-Fatihah yang mempunyai hanya 7 ayat itu pun mempunyai huraian atau tafsiran yang panjang. Ana juga terkedu apabila pernah membaca komen "kenapa 2 org je yg like sedangkan dlm group ni ada beratus orang?", ini jelas menunjukan bahawa 'posting' itu hanya untuk mendapat like sahaja. Ingatlah, jika niat kita salah apa yang kita sampaikan tidak akan membawa erti apa pun pada pembaca. Wallahua'lam.

by: alif@adeq

No comments: