WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Monday, March 12, 2012

Luahan Bakal Ayah


Assalamualaikum. Malam ni ana berasa sangat terkejut+marah+geram+sedeyh+kasihan bilamana ana terdengar berita yang mengatakan adik Dirang yang hilang telah menemui penciptaNya. Dia ditemui dalam keadaan yang amat sadis+menyayat hati. Semoga roh allahyarham dicucuri dan dilimpahi rahmatNya.

Apa yang membuatkan ana terkilan dan sedeyh ialah bagaimana adik tersebut boleh hilang. Kalian semua tentu sudah tahu bukan. Kerna ibunya yang leka dengan laman sosial. Bukan ana ingin blame 100% atas kecuaian ibunya, tetapi apa yang ana nak kongsi bagaimana sikap lalai dan leka dengan laman sosial hingga menyebabkan kehilangan anak permata hati. Berapa banyak kes yang kita dengar tentang akibat kelalaian ataupun addict dengan laman sosial ini. Berapa banyak nyawa yang telah melayang.

Bukanlah bermaksud yang laman sosial ni banyak keburukan tetapi jika sikap lepas tangan atau leka sehingga mengabaikan anak, apa kebaikan yang ada padanya? Setiap apa yang kita lakukan perlu ada limitation. Dalam mengerjakan ibadah pun ada limitnya. Kita tidak diperintah untuk solat 24jam sehari, puasa tanpa berbuka, duduk di masjid 24/7. Jadi, jika dalam soal ibadah pun ada hadnya, mengapa dalam "bersosial" kita tidak meletak had atau limit? Jika ia digunakan dengan cara yang betul dan ada limitnya, inshaAllah perkara2 sebegini tidak akan berlaku,mudah-mudahan.

Jadi, buat bakal2 ibu moden di luar sana, limitkan masa anda dengan alam maya, perbanyakkan masa kalian dengan berhibur bersama keluarga. Orang dulu2 takde pun laman2 sosial ni tapi mereka bahagia hingga akhir hayat. Gunakan teknologi sebaik mungkin. Dan buat bakal ayah termasuk diri ana sendiri, peliharalah keluarga anda dengan sebaik mungkin. Berikan mereka sepenuh perhatian. Jika anda mampu menghiburkan keluarga anda, mungkin mereka tidak akan cari "hiburan alternatif". Mudah-mudahan, perkara yang berlaku dapat dijadikan iktibar.

Dan buat si pelaku jenayah kejam ini, ana doakan moga diampunkan dosa anda, andai anda sempat bertaubat itupun jika anda seorang muslim. Jika anda bukan seorang muslim, ingatlah, azab yang amat berat menanti anda!
Wallahua'lam.


Al-Fatihah buat adik Nurul Nadirah Abdullah


by:alif@adeq

No comments: