WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Sunday, February 26, 2012

Takut Kepada Allah SWT

Assalamualaikum. Alhamdulillah ana masih berkesempatan untuk menulis lagi. Kali ini ana nak tulis atau berkongsi tentang perihal ‘takut’. Lebih detail lagi, takut kepada Allah. Perasaan takutkan Allah adalah sifat utama yang ada dalam jiwa setiap mukmin. Setiap orang yang beriman, pasti akan takut kepada Penciptanya yakni Allah SWT.

Perasaan takut dapat menguatkan teras2 keimanan yang ada dalam diri kita. Jika kita takut akan Allah, akan lahirlah dalam diri kita suatu tenaga atau semangat yang menggerakkan kita untuk beramal ibadat dan berbakti ke jalan Allah. Apa yang kita lakukan semata-mata kerna patuh akan perintah Allah dan Rasul.

Antara sifat-sifat orang yang bertakwa adalah takut akan Allah. Saidina Ali Karamallahu wajhah ada mengatakan bahawa;

“Takwa itu ialah orang yang takut kepada Allah yang Maha Agung, mereka bersyukur akan nikmat Allah walaupun sedikit, beramal mengikut apa yang diperintahkan oleh Allah SWT dan setiap saat bersedia menemui Tuhannya.”

Takut kepada Allah tidaklah seperti kita takut akan binatang2 buas, hantu, kisah2 seram, tetapi, takutkan Allah adalah takut melakukan kesalah di hadapan Allah kerna Dialah Tuhan Yang Maha Agung lagi Maha Mengetahui. Oleh itu kita berasa malu terhadap Allah dan kita perlulah sentiasa memelihara diri agar tidak derhaka akan segala perintah dan laranganNya.

Oleh itu, orang yang takut kepada Allah adalah mereka yang sentiasa melakukan ibadat khusus dan ibadat umum. Sebagai seorang mukmin, kita seharusnya menjalankan apa sahaja yang diperintahkan oleh Al-Khaliq dengan hati yang penuh tawadu’ dan menjalankan apa yang diperintah seolah2 Allah ada di hadapan kita atau tahu bahawa Allah sedang melihat segala perbuatan kita.

No comments: