WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Thursday, February 9, 2012

Syurga Neraka - Mana Satu Pilihan Anda

Assalamualaikum dan salam Jumaat. Sepatutnya ana posting tajuk lain tetapi disebabkan ana terbaca status oleh sahabat ana di fb yang mengatakan "syurga neraka Allah yang tentukan, so, jgn sibuk hal orang, jgn sibuk tegur orang buat apa pun, bkn ko yg tentukn syurga or neraka"-lebih kurang begitulah ayatnya. Yes memang betul syurga dan neraka itu perkara ghaib yg perlu diimani oleh setiap insan yang bergelar muslim dan Allah SWT yg menetukan samada kita ke syurga atau neraka.

Tetapi harus kita ingat bahawa yg sebenar2 menetukan kita ke syurga atau neraka adalah amalan dan perbuatan kita sendiri semasa hidup di dunia yg fanaa ini. Ada yg cakap "pelacur bg mkn anjing pun masuk syurga"- the point is, adakah anda seorang pelacur?dan adakah anda tahu kisah sebenar disebalik kisah tersebut? Jika anda tidak benar2 faham akan kisah tersebut, lebih baik anda tidak menggunakannya sebagai alasan kerna "niat tidak menghalalkan cara".

Yes setiap amal baik kita akan dibalas pahala tapi jangan lupa setiap amal mungkar kita juga akan dibalas azab yg amat pedih, nauzubillah!. Tak perlulah ana senaraikan kerna kalian sendiri tahu apa yg kalian lakukan. Setiap amalan kita akan dicatat oleh malaikat dan ingat tak ada satu pun yg akan tertinggal. Mungkin cara teguran itu salah tetapi tidak sepatutnya kita menjadikan alasan syurga neraka Allah yg tentukan dan ingatlah "Allah tidak akn mengubah naseb sesuatu kaum melainkan dia mengubahnya sendiri"-dengan cara berusaha kearah kebaikan.

Maaf jika tulisan ana ini menyinggung sesetengah pihak. Tetapi ini tanggungjawab kita sebagai muslim menegur saudaranya jika ada membuat salah. Ana pun bukan perfect. Ingat kita juga main peranan dlm menentukan samada ke syurga atau neraka. Wallahu'alam.

No comments: