WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Monday, January 9, 2012

WHAT'S ON YOUR MIND

Assalamualaikum. Sedar tak sedar sudah 10 hari kita berada di dalam tahun 2012. Anda tentu familiar dengan tajuk ini bukan? Ya itu menandakan anda seorang kaki facebook (hehe). Apa yang ana nak kongsi di sini berkenaan apa yang ada di fikiran kalian semasa mahu berkongsi atau meluahkan sesuatu di laman tersebut. Adakah perkongsian anda sesuatu yang bermanfaat kepada orang lain? Atau sekadar cacian, kejian dan kata2 kesat keatas orang lain?

Ana kadang2 terkilan melihat rakan2 ana berkongsi atau 'post' sesuatu yang tidak patut dikongsi. Walau macam mana kita marah, benci sekalipun tidak perlulah kita mengeluarkan kata2 yang amat jijik untuk kita baca. Tidak perlu diluahkan semua perasaan kita pada dinding laman tersebut kerana ia seolah2 meniru perbuatan yahudi yang meluahkan perasaan mereka pada 'dinding ratapan'. Ada juga yang meluahkan perasaan sayang pada kekasih, post lagu kepada mereka tetapi adakah kita pernah berbuat demikian pada kedua ibubapa kita? Adakah kekasih kalian yang melahirkan kalian? Adakah mereka yang memberi makan pakai kalian? Adakah layak kekasih kalian ditatang bagai minyak yang penuh sedangkan mereka tidak pernah berkorban, bersengkang mata untuk membesarkan kalian?

Ya, ana faham kalian amat mencintai kekasih kalian tetapi cukuplah sekadar kalian saja yang tahu. Tidak perlulah diheboh 1 dunia akan perasaaan kalian tersebut. Adakah anda pernah melakukan perkara yang sama pada orang yang paling sayang pada anda? Anda mahu tahu siapa dia? Beliau ialah Rasulullah SAW. Disaat nyawa baginda ditarik oleh Izrael, baginda masih lagi teringat akan kita dengan berulang kali menyebut "umatku, umatku". Baginda juga yang akan memberi syafaat kepada kita dihari pembalasan nanti. Atau anda mempunyai kekasih yang boleh memberi syafaat kepada anda?

Gunakanlah medium pada laman tersebut sebagai salah satu cara kita untuk saling menasihati, saling bertukar pendapat yang bermanfaat, saling berkongsi ilmu dan saling berkongsi informasi. Jangan jadikan ia sebagai medan 'peperangan jari' (sebab taip guna jari,hehe) kerna ia tidak membawa apa2 faedah pun kepada kita. Yang ada cuma berbakul2 dosa yang kita akan kumpul.

Ingatlah saudara2ku bahawa hidup ini perlu akan peraturan. Jadikan Islam sebagai satu cara hidup. Jadikan Islam sebagai peraturan hidup kita. Ingatlah apa yang kita lakukan di dunia tidak kira baik atau buruk akan dipersoal di akhirat kelak. Jangan ingat Allah dan malaikat tidak tahu apa itu fb. Wallahua'lam.


No comments: