WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Sunday, January 8, 2012

BEBAS (FREEDOM) - Part 1

Assalamualaikum. Hari ni ana nak conteng sikit berkenaan dengan kebebasan. Kebebasan? Kebebasan untuk apa? Pertama skali tentang kebebasan daripada penjajahan. Seperti kita sedia maklum bahawa negara kita telah dijajah bermula pada tahun 1511 hinggalah 1957. Lama bukan? Namun sedarkah kalian kita masih lagi dijajah oleh mereka, terutama dari barat? "mana pulak, pemimpin kita skang org melayu kot". Ya, negara kita kini dipimpin oleh rakyat kita sendiri, tetapi bukan kebebasan itu yang ana maksudkan. Kita bebas dari segi fizikal tetapi dari konteks mental, pemikiran dan tingkah laku masih lagi dijajah oleh barat. Bagaimana?

Lihat sajalah anak bangsa kita terutama yang tinggal dikawasan bandar atau elit. Lihat saja pakaian mereka. Ana lihat lebih barat drpd org barat itu sendiri sedangkan kita berbangsa melayu dan beragama ISLAM. Mengapa jadi begini? Yang pertama kita lihat dari segi didikan ibubapa itu sendiri. Ya, kita tidak boleh menyalahkan 100% ibubapa dlm hal ini tapi melalui didikan merekalah yang akan menentukan samada kita ke SYURGA atau NERAKA. Saya mendengar ceramah drpd seorang ustaz yg mengatakan kurang lebih bunyinya "jika kita ingin lihat samada anak kita berjaya dididik atau tidak kita lihat adakah mereka mempunyai ciri2 anak yang akan menguruskan jenazah kita bila kita mati nanti.." Jika ibubapa sendiri gagal mendidik anak, jangan pula dipersalahkan pihak lain.

Selain itu, penjajah juga telah meninggalkan kesan yang paling besar iaitu budaya hedonisme. Apa itu hedonisme? ia adalah budaya yang melebihkan hiburan, hiburan yang melampau! Setiap hari kita dimomokan dengan hiburan. Program2 hiburan lebih banyak menghiasi kaca2 TV berbanding program2 dakwah, pendidikan , dll. Sambutan tahun baru juga dipenuhi dengan konsert dan sebagainya. Inilah yang dinamakan HEDONISME!

Sebab itu ana katakan yang kita masih belum bebas sepenuhnya. Fikir2kan.

No comments: