WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Friday, January 13, 2012

ANEH TAPI BENAR


Assalamualaikum. Hari ini ana nk kongsi sedikit tentang khutbah Jumaat yang disampaikan oleh ustaz ana sebelum solat Jumaat tadi. Beliau mengatakan bahawa zaman kini orang melihat sesuatu perkara kebaikan atau perkara yang bersifat keagamaan dipandang aneh dan pelik. Berikut disenaraikan beberapa perkara tersebut (ada yang ditambah oleh ana sendiri):

1. Aneh bila melihat wanita memakai purdah, burqa, niqab tetapi biasa melihat orang memakai mini skirt, dedah aurat tanpa rasa malu.

2. Aneh bila melihat golongan muda mendekati golongan ulama', program2 agama, tetapi biasa melihat orang2 muda mengunjungi kelab2 malam, pusat2 hiburan.

3. Aneh bila melihat orang memenuhi majlis ilmu tetapi biasa melihat orang memenuhi konsert2 hiburan.

4. Berat untuk mengeluarkan seringgit-dua tetapi biasa dan ringan mengeluarkan berpuluh ringgit untuk 'top-up' prepaid.

5. Berat untuk melangkah ke masjid untuk solat jemaah tetapi ringan melangkah kaki mengunjungi pusat2 hiburan.

6. Susah untuk meluangkan 5-6 minit membaca Quran tetapi mudah pula menghabiskan 2-3 jam di pusat karaoke.

7. Susah untuk meluangkan masa bersama ibubapa di rumah tetapi mudah berseronok bersama kekasih di luar.

8. Sukar untuk mengungkapkan kalimah2 zikir, mengingati Allah tetapi begitu mudah mengeluarkan kata2 kesat, carut-marut.

Ini adalah sedikit sebanyak perkara yang biasa pada masa kini. Orang mengangap bahawa perkara2 mungkar merupakan satu kebiasaan. Tidak segan untuk berpelukan dikhalayak ramai. Tidak segan untuk mendedah aurat. Tidak malu berfoya-foya di kelab malam. Tidak malu untuk meneguk minuman syaitan. Tidak segan untuk membeli nombor2 ekor.

Tetapi, yang menjadi kehairanan bagi golongan ini, pabila melihat orang memakai serban ke pusat membeli belah, memakai purdah ke pasar malam, menutup aurat semasa bersukan, menghabiskan masa di masjid. Inilah golongan akhir zaman. Golongan yang tidak malu melakukan kemaksiatan. Insaflah saudara2ku sekalian. Insaflah.


No comments: