WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Wednesday, September 18, 2013

2 Kupang

Assalamualaikum. Kali ni aku nak guna bahasa agak kasar sikit. Maaf andai ianya kelihatan melampau. Isu ni dah lama, dekat 2 minggu dah. Aku tak sempat nak 'cover' pasal isu ni. Rasa malas pun ada tapi disebabkan 2-3 kerat makhluk yang tak paham atau taknak paham apa itu erti susah, so aku 'cover' gak isu ni. Isu minyak naik 20sen. Dengar macam sikit, 20sen je naik, tapi kesannya terhadap rakyat marhaen yang sememangnya susah, miskin, amatlah besar. Aku sebagai pelajar pun terkesan dengan kenaikan ni. Dulu aku isi RM10 tahan seminggu minyak dalam CLK aku tu, sekarang tak sampai 3 hari dah kurang. So, aku terpaksa isi 2 kali dalam seminggu. nasib baik dekat je 'U' dengan rumah sewa aku.

Tapi ada makhluk ni, tak paham apa itu kenaikan, apa itu bebanan, apa itu kepayahan. Hidup dia takde la senang mana. Tapi boleh cakap "naik 20sen pun kecoh, mcm mana nak capai wawasan 2020 kalau naik 20sen pun dah bising". Wooww! Pemikiran dia memang tahap 'GOD OF MACAI' (maaf atas penggunaan bahasa kasar, geram sangat dah nih!!). Dalam malaysia ni, bukan semua orang ade pendapatan 2-3K sebulan. Kalau dekat kawasan lembah klang, 2-3K dianggap rakyat miskin. Dengan kenaikan harga minyak, harga barangan keperluan juga akan naik. Memang nak buat kueh tak memerlukan petrol, tapi kos pengangkutan untuk beli barang mentah yang diambil kira. Takan nak pergi beli barang2 dekat kedai makan naik basikal? Akai ada ka?!! (suruh mengaji tinggi2 taknak).

Boleh pulak dia cakap nanti kerajaan akan bagi BRIM untuk cover duit petrol. Dia ingat duit BRIM tu untuk isi petrol je ke? Cukup pulak nak beli barang keperluan dengan duit tu? Pemikiran tahap bangang abadi, menteri dia pun sama! Aku akan bagi contoh pengiraan:
1liter=2.10
sehari guna 1liter x 5 hari = 5liter
5 x 2.10 = 10.50
10.50 x 4 minggu = 42
42 x 12 = 504
So, penggunaan petrol setahun bersamaan dengan RM504. Itu kalau sehari guna seliter. Persoalannya, adakah sehari kita hanya guna 1liter petrol saja? If jarak rumah ke tempat kerja 20-30km, apakah cukup dengan isi 1liter petrol? Kepada mereka2 yang maseh tak paham2, better pergi sambung study lagi. Pemikiran tahap UPSR!! Maybe rendah lagi.

Sampai sini jela kot aku tulis. Lepas ni isu tol pulak aku nak 'cover'. Wassalam.


No comments: