WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Monday, June 17, 2013

UTAMA

Assalamualaikum. Entri kali ni berkenaan dengan keutamaan antara keluarga dan pelajaran. Bukan apa, ana kadang2 terpikir jugak kenapa student2 lebih pentingkan test, kuiz, exam, assignment daripada keluarga mereka sendiri. Adik nak menikah, tak balik sebab minggu depan ada test. Kakak nak kahwin, tak dapat balik sebab 3 minggu lagi nak exam. Bila cuti midterm, taknak balik sebab duduk kat rumah takde buat apa pun. Mengapa jadi sebegini rupa? Why?!

Adik beradik kita menikah, bersanding bukannya selalu, bukannya tiap tahun diorang nak kahwin. Kenapa kita lebih pentingkan assignment, test, dll daripada melihat saat2 manis, bahagia yang bukan datang hari2? Alasannya, takut fail test, takut tak sempat siap asement, dsb. Ini adalah alasan orang2 yang pentingkan diri sendiri. Satu lagi alasan 'takbolehblah' ialah "aq xnk balik sebab aq xnk rekod xponteng klas aq rosak". What!!! Sebenarnya bukan sebab kita nak tengok adik beradik kita kahwin, tapi semangat kekeluargaan yang menjadi keutamaan.

Satu lagi berkenaan 'taknak balik sebab kalau balik pun takde buat apa/takde orang'. Kita balik kg sebab kita ada kerja or nak tengok mak ayah kita? Kita balik sebab nak jumpa kawan or jumpa mak ayah kita? Kita balik sebab nak jumpa bf/gf or mak ayah kita? Selagi mak ayah kita hidup, selagi itulah kita harus berbakti kepada mereka. Kalau kita fail exam, kita boleh repeat sampai 4 kali (termasuk rayuan). Tapi kalau mak ayah kita dah takde, boleh kita mintak Allah repeat/rewind masa kita? "Ya Allah, aku mohon ulang semula masaku sebab aku gagal berbakti pada orang tua ku"-boleh kita berdoa mcm ni? yang paling penting, adakah Allah akan makbulkan doa kita? Yang hidup pasti akan mati, tapi yang mati takan hidup kembali ke dunia sehinggalah tibanya Hari Kebangkitan. Fikir2kan wahai saudaraku sekalian. Utamakan yang paling utama. Wallahua'lam.

No comments: