WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Tuesday, July 31, 2012

Nikah Muda


Assalamualaikum. Salam Ramadhan Kareem. Isu yang hangat minggu lepas berkenaan dengan pasangan muda yang telah berkahwin. Apa yang ana nak ulas di sini ialah tentang kahwin muda. Pertama kita perlu faham apa itu 'muda'. Ana bahagikan ia kepada 3 kategori. Yang pertama kanak2. Kanak2 juga dikategorikan sebagai muda. Umur kanak2 adalah diantara 0-14 tahun. Yang kedua ialah remaja iaitu berumur diantara 15-24 tahun. Yang ketiga ialah belia iaitu yang berumur diantara 25-40 tahun. Mereka ini dikategorikan sebagai golongan muda. Persoalannya, kategori yang mana layak untuk bernikah?

Dalam Islam memang digalakkan untuk berkahwin awal iaitu pada usia muda. Apabila orang muda berkahwin, maka menangislah syaitan. Ana amat menyokong berkahwin pada usia muda untuk mengelakkan berlakunya maksiat. Namun harus dilihat juga kategori umur yang diklasifikasikan sebagai matang untuk berkahwin. Adakah kanak2 mempunyai fikiran yang matang untuk mengharungi alam rumahtangga? Tidak dinafikan ada kanak2 yang cepat matang tetapi most of them are not matured enough to think wisely. Contohnya, bila ada pertelingkahan, walaupun kecil tetapi disebabkan tidak dapat berfikir secara rasional maka ia akan dianggap besar dan remeh. Sedangkan yang sudah berusia pun maseh tidak dapat berfikir dengan rasional, inikan pula yang maseh kanak2?

Bagi yang sudah remaja, digalakkan berkahwin jika mampu bagi mengelakkan berlakunya perkara2 yang tidak diingini seperti kes2 buang bayi, bunuh diri, rogol, zina dsb. Jika tidak mampu, ibubapa harus memainkan peranan yang penting bagi mengelakkan anak2 mereka terjebak dengan aktiviti yang boleh mengundang kemurkaan Allah. Anak2 harus dididik sedari kecil lagi supaya apabila mereka sudah meninggkat remaja, mereka kenal mana baik, mana buruk. Jangan terlampau manjakan anak sehingga mereka menjadi 'raja' di rumah kita.

Ana bukanlah orang yang layak untuk mengulas isu ini cuma ana terpanggil untuk memberi pendapat ana. Walaubagaimanapun ana menyokong perkahwinan diusia muda tetapi bukan usia kanak2. Wallahualam.

No comments: