WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Friday, July 27, 2012

Hamba Ramadhan



Assalamualaikum. Salam Jumaat yang dimuliakan. Sering kita lihat pabila datangnya Ramadhan, begitu banyak majlis2 ilmu dijalankan, majlis2 berbuka bersama anak2 yatim, pemberian sumbangan kepada fakir miskin dan sebagainya. Alhamdulillah, majlis2 seperti ini amatlah dituntut dalam Islam dan tahniah diucapkan kepada mereka2 yang mengadakan aktiviti2 tersebut. Namun, pada bulan lain, ana lihat jarang aktiviti2 seumpamanya dijalankan. Ana faham jika kita mengejar berkat dibulan Ramadhan lalu memperbanyakkan amalan2 seperti sedeqah dsb, tetapi lebih baik jika ianya diteruskan pada bulan2 lain.

Ana mendengar seorang ustaz berceramah di mana beliau menyebut "Allah tidak melihat berapa banyak amal yang kita buat tetapi melihat berapa besarnya kesan kepada diri kita". Maksudnya disini jika kita banyak membuat ibadah-kebajikan tetapi kita tidak beramal dengannya dan tidak istiqomah dalam melaksanakannya, lalu apa guna kita memberi makan anak2 yatim pada bulan Ramadhan tetapi pada bulan2 lain kita nak belanja isteri-anak2-keluarga kita makan besar pun payah? Apa guna kita beri bantuan kepada fakir miskin di bulan Ramadhan tetapi nak keluarkan seringgit untuk tabung derma masjid pun terasa berat? Apa guna khatam Quran di bulan Ramadhan tetapi cukup 'penyegan' nak habiskan satu muka Quran di bulan2 lain? Ini menunjukkan yangkita ini hanya menjadi hamba Ramadhan, sedangkan sepatutnya kita menjadi hamba kepada Pemilik Ramadhan itu sendiri yakni Allah SWT.

Jika kita boleh meneruskan amalan2 di bulan Ramadhan pada bulan2 lain, ia menunjukkan yang kita sudah berjaya semasa berada di madrasah Ramadhan. Pahala amalan di bulan Ramadhan itu inshaAllah tetap dapat, namun lebih moleklah andai kita berterusan memperoleh pahala di bulan2 lain juga. Jangan hanya kejar yang banyak, yang sedikit itu juga jika dikumpul lama kelamaan boleh menjadi banyak. Wallahualam, salam Ramadhan.

"Allahumma taqabbal minna! Ya Allah,terimalah ibadah puasa kami sepanjang Ramadhan yang lalu,berilah kekuatan kepada kami untuk terus istiqamah beribadah padaMu,jadikan kami hambaMu bukan hamba Ramadhan.Kurniakn kami taqwa hasil didikan Ramadhan."

No comments: