WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Wednesday, April 24, 2013

KERAJAAN = PARTI..??

Assalamualaikum. Posting ana untuk kali ini juga berkenaan politik. Almaklumlah musim2 pilihanraya ni, semuanya tentang politik. Apa yang termampu, ana akan cuba bantu. Kali ini perihal kerajaan=parti. Ramai makcik2 yang kat luar sana tak dapat bezakan lagi antara kerajaan & parti. Di Malaysia, kita mengamalkan sistem demokrasi yakni sistem 2 parti yang mana parti yang menang majoriti mudah pada PRU akan menjadi kerajaan yang memerintah negara. Tidak kiralah parti apa pun, bila menang PRU mereka akan menjadi kerajaan. Dan tanggungjawab kerajaan bukan hanya kepada penyokong parti tetapi melibatkan keseluruhan rakyat di negara ini. Ramai yang keliru akan perkara ini terutamanya makcik2 pakcik2 yang di rumah mereka hanya ada channel 1,2,&3 shj.

Jika kita pergi ke China, sebuah negara yang berfahaman komunis. Adakah di negara mereka tiada sekolah, jalanraya, hospital, universiti, pasaraya, klinik, perumahan dsb? Adakah di sana 'Cap Dacing' yang perintah? Kita lihat negara israel laknatullah pula. Adakah di sana juga tiada pembangunan? Apakah 'Cap Dacing' juga yang menjadi kerajaan di sana? Ada makcik yang marah bila kita bangkitkan persoalan ini. "Jangan datang sekolah, jangan pijak hospital, ini semua kerajaan yang buat". Kemain marah lagi makcik tu. So, kita jawab dekat makcik ni, "lek lu makcik, semua fasiliti ni mmg menjadi tanggungjawab kerajaan hatta kerajaan israel sekali pun, kalau makcik ckp mcm ni, so makcik x boleh datang Mekah sbb fasiliti kat sana bukan dacing yang buat".

Kalau kita beranggapan yang kerajaan = parti, so, dalam kertas undi haruslah tercatat kerajaan Malaysia vs kerajaan Bulan. Bila kerajaan Malaysia kalah, kenalah tukar nama negara baru menjadi Negara Bulan sebab Malaysia dah tak jadi kerajaan. Tetapi itu takkan terjadi sebabnya walau parti apa pun yang menang nama Malaysia tetap Malaysia. Dan menjadi kewajipan kerajaan yang memerintah untuk menyediakan kemudahan kepada rakyatnya.

p/s: kerajaan perak vs kerajaan johor di johor>kerajaan perak menang>ada 2 kerajaan perak di Malaysia? fikirkan :)

No comments: