WELCOME TO TWOM SITE

"DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI"
YA ALLAH, BIMBINGLAH AKU UNTUK MENJADI HAMBA YANG REDHA, HAMBA YANG TAAT, HAMBA YANG SABAR DAN HAMBA YANG SOLEH.

Sunday, December 4, 2011

Layakkah Kita..?

Assalamualaikum. Kali ni ana nak tulis tentang kelayakan kita. Kelayakan untuk apa? Kelayakan untuk kita samada ke SYURGA atau NERAKA. Kelayakan dunia sudah banyak kita peroleh; PMR, SPM, Sijil, Diploma, Ijazah, Master , PhD, dll. Jika dengan kelayakan dunia yang kita ada itu sudah memadai untuk kita ke syurga Allah, kita silap. Ilmu dunia jika tidak diseimbangkan dengan ilmu akhirat ia tidak akan bermakna apa2 di mahsyar kelak.

Adakah kita yakin kita akan ke syurga? Adakah amalan yang kita lakukan mencukupi untuk melayakkan kita ke syurga? Imam Shafie sendiri tidak yakin ke syurga. Inikan pula kita, hamba yang cukup banyak mengingakari perintahNya. Jika kita muhasabah diri dan menyenaraikan amalan2 yang kita lakukan, nescaya kita akan mengatakan "aku tak layak ke syurgaMu Ya Allah".

Namun, itu bukan bererti kita harus menyerah begitu sahaja. Berdoalah memohon agar kita berjaya tinggal di syurga Ilahi walaupun kita sedar siapa kita disisiNya. Berusahalah meningkatkan amalan kita. Tinggalkanlah perkara2 yang boleh mengundang kemurkaan Allah. Segeralah bertaubat atas segala dosa2 kita. Seringan-ringan azab di neraka adalah dipakaikan kasut besi yang panas yang boleh menyebabkan otak kita menggelegak. Sanggupkah kita?

Wallahua'lam.

No comments: